Viete, aké osobné údaje musíte poskytnúť orgánu verejnej správy, ak podávate sťažnosť podľa zákona č. 9/2010 Z. z. o sťažnostiach ?
Chcete podať sťažnosť?
Ak áno, postupujte podľa platného znenia zákona č. 9/2010 Z. z. o sťažnostiach.
Kto môže podať sťažnosť ?
Fyzická osoba alebo právnická osoba.
Viete, čo je sťažnosť?
Nie každé podanie je sťažnosťou.
Sťažnosť je len podanie fyzickej osoby alebo právnickej osoby, ktorým
- sa domáha ochrany svojich práv a právom chránených záujmov, o ktorých sa domnieva, že boli porušené činnosťou alebo nečinnosťou orgánu verejnej správy,
- poukazuje na konkrétne nedostatky, najmä na porušenie právnych predpisov, ktorých odstránenie je v pôsobnosti orgánu verejnej správy.
Podanie sa posudzuje vždy podľa obsahu a nie podľa jeho označenia. Ak odosielateľ podanie označí za sťažnosť, orgán verejnej správy ho začne vybavovať ako sťažnosť, len ak je splnené vyššie uvedené a za predpokladu, že je na jeho vybavenie príslušným orgánom.
Sťažnosť musí byť čitateľná a zrozumiteľná.
Čo nie je považované za sťažnosť ?
Sťažnosťou podľa zákona o sťažnostiach nie je podanie, ktoré
- má charakter dopytu, vyjadrenia, názoru, žiadosti, podnetu alebo návrhu,
- poukazuje na konkrétne nedostatky v činnosti orgánu verejnej správy, ktorých odstránenie alebo vybavenie je upravené osobitným predpisom (napríklad Správny súdny poriadok),
- je sťažnosťou podľa osobitného predpisu (n zákona o štátnej službe),
- smeruje proti rozhodnutiu orgánu verejnej správy vydanému v konaní podľa osobitného predpisu (n§ 46 zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní),
- smeruje proti záverom kontroly, auditu, dohľadu, dozoru alebo inšpekcie podľa osobitného predpisu (napr. zákon č. 125/2006 Z. z.o inšpekcii práce) alebo
- obsahuje utajované skutočnosti alebo z obsahu ktorého je zrejmé, že jeho vybavením ako sťažnosti podľa tohto zákona by došlo k ohrozeniu utajovaných skutočností podľa osobitného predpisu (zákon č. 215/2004 Z. z.o ochrane utajovaných skutočností a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov).
Sťažnosťou podľa tohto zákona nie je ani podanie
- orgánu verejnej správy, v ktorom upozorňuje na nedostatky v činnosti iného orgánu verejnej správy,
- osoby poverenej súdom na výkon verejnej moci (napr. Exekučný poriadok, Civilný mimosporový poriadok).
Akú formu musí mať sťažnosť ?
Sťažnosť musí byť písomná a možno ju podať:
- v listinnej podobe alebo
- v elektronickej podobe.
Ako podať sťažnosť ?
- prostredníctvo poštového podniku, kuriérskej služby
- osobne na podateľni orgánu verejnej správy
- elektronickou formou
Orgán verejnej správy je povinný sťažnosť prijať.
Poznámka:
Sťažnosť nie je možné podať telefonicky (nie je to ústna sťažnosť, o ktorej orgán verejnej správy vyhotoví písomný záznam).
Ak sa sťažovateľ dostaví na orgán verejnej správy osobne podať sťažnosť, ktorú nemá vyhotovenú písomne, orgán verejnej správy sťažovateľa príjme a umožní mu, aby si sťažnosť v listinnej podobe vyhotovil.
Ak sa na orgán verejnej správy dostaví osoba, ktorej zdravotný stav bráni, aby si sťažnosť v listinnej podobe vyhotovila sama, za túto osobu ju vyhotoví zamestnanec orgánu verejnej správy.
Viete aké osobné údaje musíte poskytnúť orgánu verejnej správy pri podaní sťažnosti ?
Sťažnosť musí obsahovať tieto povinné náležitosti:
- ak ju podáva fyzická osoba – meno, priezvisko, adresu pobytu sťažovateľa,
- ak ju podáva právnická osoba – názov a sídlo, meno a priezvisko osoby oprávnenej za ňu konať,
- sťažnosť v listinnej podobe- vlastnoručný podpis sťažovateľa.
Ak je sťažnosť podaná v elektronickej podobe a nie je autorizovaná podľa osobitného predpisu (zákon o e-Governmente) ani odoslaná prostredníctvom prístupového miesta, ktoré vyžaduje úspešnú autentifikáciu sťažovateľa, sťažovateľ ju musí do 5 pracovných dní od jej podania potvrdiť, a to:
- vlastnoručným podpisom (listinná forma potvrdenia),
- jej autorizáciou podľa osobitného predpisu (zákon o e-Governmente) alebo
- jej odoslaním prostredníctvom prístupového miesta, ktoré vyžaduje úspešnú autentifikáciu sťažovateľa,
inak sa sťažnosť odloží.
Poznámka:
Ak potvrdenie sťažnosti obsahuje iné údaje ako sťažnosť podaná v elektronickej podobe, orgán verejnej správy sťažnosť podanú v elektronickej podobe odloží.
Sťažnosť musí obsahovať tiež samotný predmet sťažnosti:
- musí z nej byť jednoznačné proti komu smeruje,
- na aké nedostatky poukazuje,
- čoho sa sťažovateľ domáha.
Sťažnosť môže obsahovať aj náležitosť:
- ak je sťažovateľovi možné doručiť písomnosti podľa zákona o sťažnostiach v elektronickej podobe, sťažnosť môže obsahovať aj adresu sťažovateľa na takéto doručenie
Vybavujú sa anonymné sťažnosti ?
Nie.
Môžete ako sťažovateľ žiadať utajenie svojej totožnosti ?
- Totožnosť sťažovateľa je orgán verejnej správy povinný utajiť, ak o to sťažovateľ požiada.
- Orgán verejnej správy môže utajiť totožnosť sťažovateľa, ak je to v záujme vybavenia sťažnosti.
- Pri prešetrovaní takejto sťažnosti sa používa jej odpis, alebo, ak je to možné, jej kópia, bez uvedenia údajov, ktoré by identifikovali sťažovateľa. Každý, komu je totožnosť sťažovateľa známa, je povinný o nej zachovať mlčanlivosť.
- Ak sťažovateľ požiadal o utajenie svojej totožnosti, ale predmet sťažnosti neumožňuje jej prešetrenie bez uvedenia niektorého z údajov o jeho osobe, orgán verejnej správy o tom sťažovateľa bezodkladne upovedomí. Súčasne ho poučí, že vo vybavovaní sťažnosti bude pokračovať len vtedy, ak v určenej lehote písomne udelí súhlas s uvedením potrebného údaja o svojej osobe, inak sťažnosť odloží.
- Sťažnosť, v ktorej sťažovateľ požiadal o utajenie svojej totožnosti, na ktorej vybavenie orgán verejnej správy nie je príslušný, najneskôr do desiatich pracovných dní od jej doručenia vráti sťažovateľovi s uvedením dôvodu.
Môže podať jednu sťažnosť viac sťažovateľov ?
Áno.
Ak sťažnosť podáva viac sťažovateľov spoločne a neurčí sa v nej, komu z nich sa majú doručovať písomnosti vo vybavovanej veci, všetky odosielané písomnosti sa doručujú tomu sťažovateľovi, ktorý sa v sťažnosti uvádza na prvom mieste.
Môžete sa dať pri podávaní a vybavovaní sťažnosti zastupovať ?
Áno.
Ak sťažnosť podáva zástupca, potom súčasťou sťažnosti musí byť písomné splnomocnenie s osvedčeným podpisom zastupovať sťažovateľa pri podaní sťažnosti a pri úkonoch súvisiacich s vybavovaním sťažnosti. Povinnosť priloženia splnomocnenia sa nevzťahuje na zastupovanie sťažovateľa advokátom podľa osobitného predpisu (zákon o advokácii).
Sú potrebné k žiadosti aj prílohy na preukázanie uvádzaných skutočností ?
Áno.
Ak je sťažnosť v listinnej forme, stačí ich v sťažnosti uviesť- zoznam príloh a následne priložiť k sťažnosti.
Ak sa podáva sťažnosť v elektronickej forme, stačí ich v sťažnosti uviesť- zoznam príloh a následne uviesť spôsob, ako budú doručené orgánu verejnej správy (napr. poštou, osobne, faxom), ak sa neodošlú spolu so sťažnosťou v elektronickej forme.
Vzor sťažnosti
VEC: Sťažnosť na porušenie právnych predpisov
A/ Sťažovateľ
- Fyzická osoba
meno, priezvisko: ………………………..
adresu pobytu: …………………………….
Nepovinný údaj- telefónne číslo: ………nezadávam tento údaj………. (dobrovoľným vyplnením tohto údaja dávam súhlas orgánu verejnej správy s jeho spracúvaním)
Ako sťažovateľ žiadam o utajenie totožnosti.
Ako sťažovateľ som splnomocnil zástupcu, ktorý v mojom mene podáva sťažnosť a beriem na vedomie, že súčasťou sťažnosti musí byť písomné splnomocnenie s osvedčeným podpisom nakoľko nejde o advokáta.
zástupca
meno, priezvisko: …………. ……………………………
adresa pobytu: …………………………………………….
- Právnická osoba
názov: ………………………………..
sídlo: ………………………………….
meno a priezvisko osoby oprávnenej konať za právnickú osobu: …………………………………….
Nepovinný údaj– telefónne číslo: …..nezadávam tento údaj …. (vyplnením tohto údaja dávate súhlas orgánu verejnej správy s jeho spracúvaním)
Ako sťažovateľ som splnomocnil zástupcu, ktorý v mojom mene podáva sťažnosť a beriem na vedomie, že súčasťou sťažnosti musí byť písomné splnomocnenie s osvedčeným podpisom nakoľko nejde o advokáta.
zástupca
meno, priezvisko: ………………………………..
adresa pobytu: ……………………………………..
B/ Ak je viac sťažovateľov, resp. ich zástupcov, je potrebné uviesť, ktorému z nich sa budú doručovať písomnosti (s ktorým bude orgán verejnej správy komunikovať):
– zástupca …………………………………………………. (meno, priezvisko/názov, adresa pobytu/sídlo)
V prípade, že sa nevyplní táto časť, platí, že všetky odosielané písomnosti v súvislosti s vybavovaním spoločnej sťažnosti viacerých sťažovateľov sa doručujú tomu sťažovateľovi, ktorý sa v sťažnosti uvádza na prvom mieste.
C/ Doručovanie písomností v elektronickej podobe na adresu: ……….nezadávam …….
Ak je sťažovateľovi (v prípade spoločnej sťažnosti vybranému sťažovateľovi), možné doručiť písomnosti podľa zákona o sťažnostiach v elektronickej podobe, sťažnosť môže obsahovať aj adresu sťažovateľa na takéto doručenie.
D/ Predmet sťažnosti
-proti komu smeruje: …………………………………..
-na aké nedostatky poukazuje: ……………………………………….
-čoho sa sťažovateľ domáha: ……………………………………………….
E/ Prílohy:
Názov prílohy: | Spôsob doručenia prílohy: |
…..Splnomocnenie zástupcu | ….spolu s týmto formulárom, poštou |
… jhjggfds | … spolu s týmto formulárom, poštou |
F/ Vlastnoručný podpis sťažovateľa, resp. zástupcu
Miesto ………………………., dátum …………………………………
meno, priezvisko, podpis ………………………………………..